Wat is lean? (Zó uitgelegd dat zelfs je oma het snapt)

Lean is een slimme manier van werken, ook in de zorg. Lean is: snel aan de beurt zijn, de uitslag van een test ontvangen als jij dat wil, of exact het juiste aantal pillen per dag krijgen. Je krijgt er het gevoel bij dat het ‘klopt’: ‘Dit loopt lekker’. Lean is ook waar een patiënt of een zorgverzekering voor wil betalen. Lean is wat waarde heeft. Niet lean is: zonder informatie een half uur in de wachtkamer zitten, drie keer moeten bellen voor de uitslag van een test, of teveel medicijnen krijgen. Mensen worden daar niet vrolijk van, het voelt niet nuttig, het is verspilling.

Een organisatie is lean als iedereen zoveel mogelijk waarde toevoegt met zo min mogelijk verspilling. Lean kent zeven vormen van verspilling:
1. Meer doen dan nodig is (overproductie)
2. Wachten
3. Onnodig transport
4. Onnodige processtappen
5. Te veel voorraad
6. Onnodige bewegingen
7. Werk dubbel uitvoeren

In de literatuur is er recent een belangrijke achtste verspilling toegevoegd: Talent. Het is een verspilling als mensen andere dingen moeten doen dan waar ze goed in zijn. Of als ze niet precies weten wat ze moeten doen.

Het doel van lean is: ‘Steeds beter worden in wat je doet’. In een ziekenhuis gaat het om steeds betere zorg. Lean is soms lastig, net als een dieet. Het betekent letterlijk: mager, dus dat klopt wel. Een ziekenhuis lean maken gaat niet snel.

Het jo-jo effect ligt op de loer. Verbeteringen worden zichtbaar, maar vasthouden is moeilijk. De kracht zit in niet opgeven, op vaste tijden wegen. Steeds kijken hoe het gaat en bijsturen.

Hoe werk je lean in een ziekenhuis? De eerste stap is: te weten komen wat optimaal is voor de patiënt. De tweede stap is: kijken of je daaraan voldoet. Als je er niet aan voldoet dan ga je verbeteren. Lean biedt allerlei technieken om te verbeteren. Daar heb je training voor nodig, of hulp van een lean expert. Want lean werken gaat niet zomaar, je kunt het ook niet alleen. Je hebt iedereen in de organisatie nodig.

Lean is dertig jaar geleden bedacht, door het Japanse autobedrijf Toyota. Ze zijn sinds 2008 de grootste autoproducent ter wereld. Ze hebben lage kosten: Toyota heeft een breakeven point dat 10% onder het niveau van concurrenten ligt. En ook tevreden klanten: Toyota staat al jaren in de top 10 van klanttevredenheidonderzoeken.

Maar óók Toyota leert nog steeds. Hun oma snapt lean ook nog niet helemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>