7 ideeën uit Amerika om de Nederlandse gezondheidszorg te verbeteren

Ik ben weer home sweet home. Het was ‘amazing’, we hebben zoveel gezien en gedaan op het IHI congres in Orlando én een bezoek aan de Mayo Clinic in Jacksonville.

Hoe breng ik mijn persoonlijke inspiratie over in tekst? Ik doe een poging in 7 ideeën uit Amerika, waar wij toch wel iets (meer) mee kunnen?

What matters to you?

Hoe maak je de verschuiving mogelijk van “What’s the matter?” naar “What matters to you?”. Dat was de kern van het congres. Zo deden een patiënt en een chirurg uit het Virginia Mason Hospital hun verhaal. Zij werkte samen aan kwaliteitsverbetering door te meten in welke fase van de behandeling welke emotie de boventoon voerde. Een nieuw inzicht kwam naar boven: een patiënt en de familie hebben hele andere behoeftes in het zorgtraject. De medische staf en patiënten werkten samen aan verbeteringen. Er werd bijvoorbeeld een ‘Know me’ formulier ontwikkeld waarmee patiënten en naasten hun grootste angsten en wensen konden bespreken met de artsen.

Ook Atul Gawande gaf de essentie van dit punt goed weer. De pianolerares van zijn dochter wilde niets liever dan naar huis en les geven in de dagen die ze nog over had. Het ging niet over hoe haar leven zo lang mogelijk gerekt kon worden, maar hoe zij de laatste dagen die ze over had graag wilde beleven. Ze werd geholpen om in die laatste dagen een pianolerares te zijn en géén patiënt.

En is het nieuwe of

Zwart-wit denken is funest voor elke verandering. Het zo simpele woord ‘en’ is de sleutel. Hoe verbeter je de gezondheidszorg en gezondheid? Hoe kun je kwaliteit verhogen en verminder je kosten? Hoe hebben patiënten en medewerkers meer plezier? Ook hier geldt de vraag voor medewerkers: What matters to you?

Het is nodig om minder zwart-wit en meer in mogelijkheden te denken. Tenminste als je barrières wil doorbreken. Let maar eens op hoe vaak je het woord of (en maar) gebruikt en hoe vaak je dus wil kiezen tussen twee opties, ik schrok ervan toen ik erop ging letten.

Hartslag

Brian Schreck, een muziek therapeut uit het Cincinnati Childern’s hospital heeft patiënten en families geholpen met innovatieve muziek therapie. Hij verwerkt de hartslag van de patiënt in een favoriet nummer. Prachtig, hier hoef ik niets meer aan toe te voegen: Hartslag

Maak van jouw mess jouw message

Robin Roberts inspireerde ons met haar verhaal. Haar motto is ‘everybody got something’. Ze heeft de top in de Amerikaanse sportjournalistiek gehaald door groot te dromen en kleine stappen te nemen om haar doel te bereiken. Toen zij twee keer een ernstige ziekte kreeg wilde ze niets liever dan van haar ‘mess’ haar ‘message’ maken. Door haar verhaal te delen verbetert ze de Amerikaanse gezondheidszorg. Daar waar we in Nederland als patiënt nog wel eens ons mond houden, doet zij dat niet. En gelukkig maar.

Informatie leidt tot verbetering

Van borden voor de patiënt met verwachte ontslag datum en naam van verpleegkundige, tot informatie over hand hygiëne, tot het moment van de laatste keer dat er een infectie is geweest op de afdeling. Het is allemaal zichtbaar, voor iedereen. Op overzichtelijke borden in de kamers van patiënten en de hal van de verpleegafdelingen. Het heeft twee doelen: de patiënt van de juiste informatie voorzien in één oogopslag en medewerkers overzicht en inzicht geven. Hierbij is ook het gesprek over wie verantwoordelijk is voor de informatie en dus de resultaten voor patiënten erg belangrijk. In de Mayo clinic hebben ze door scholingen in de lean-principes de verantwoordelijkheden gelegd daar waar ze horen. Continu verbeteren werkt daar echt door de hele organisatie. Het viel me vooral op dat er geen wij (ondersteunend personeel) tegen zij (medisch personeel) is. Je werkt er omdat je goed bent, aardig bent(echt waar!) en in een team kunt werken. Anders pas je niet in de Mayo clinic.

There is no excuse today.. to learn on the patiënt

In de Mayo clinic is een ongelofelijk geavanceerd skillslab. Alles uit het ziekenhuis is nagebouwd. Er wordt continu geoefend in het uitvoeren van operaties, gesprekstechnieken en OK-procedures. Er is vaak maar één mogelijkheid om het goed te doen voor een patiënt. Om een beeld te geven van wat er hier mogelijk is: Anatomage

Huisdieren op bezoek

Nu ik weer ‘home sweet home’ ben, ben ik weer compleet. Ik ben namelijk met mijn man, mijn zoontje en met mijn kat (juffrouw Jannie). Ik kan er ook niets aan doen, dat is gewoon zo.

Wat wil je als je ziek bent? Je prettig voelen, je thuis voelen. Dus bijvoorbeeld even knuffelen met je huisdier. Ik heb bezoekuren met huisdieren gezien en knuffelmomenten met een lieve hond uit het ziekenhuis. Zo’n klein gebaar, maar zo’n mooi resultaat. Ik weet dat dit idee tegen de hygiëneregels in gaat.

En dat maakt dit dus zo een mooi voorbeeld. Hier is de ‘en’ van toepassing.

Veilige zorg én patiëntgerichte zorg?

Laten we het samen mogelijk maken.

19 reacties op “7 ideeën uit Amerika om de Nederlandse gezondheidszorg te verbeteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>