Wat wil jij beter maken in de zorg? Dag 1 IHI forum

Het is begonnen. De reis waar ik al een tijdje naar uit kijk: Naar Orlando om het IHI forum te bezoeken. En daar ben ik niet de enige in. We zijn hier aanwezig met veertig Nederlanders die zich bezighouden met ‘Healthcare improvement’. Ik ben hier met twee collega’s uit het Kennemer Gasthuis om inspiratie op te doen voor ons mooie nieuwe fusie ziekenhuis: Het Spaarne Gasthuis.

De eerste dag van ons bezoek (gister) was de ‘Nederlandse dag’. Een director van de IHI heeft ons meegenomen in de wereld van de IHI. Ze stelde vooral veel vragen. Ik noem er een aantal: Hoe kunnen gezondheidszorg professionals van elkaar leren? Niet alleen in je eigen land, maar over de hele wereld? Hoe droom je groot en kun je verandering voor een grote groep mensen teweeg brengen? Daar zal ik een voorbeeld van geven: ‘Family-centered care’. We zeggen allemaal dat het belangrijk is. Maar tóch: Wat als het alleen bij woorden blijft? De IHI maakte samen met professionals en patiënten een nieuwe aanpak. Dat zijn voorlichtingskaarten geworden waar de patiënt samen met familie uit kan kiezen om verder over te praten tijdens zijn behandeling. Een verandering van ‘Wij vertellen u wat goed voor u is’ naar ‘We willen graag weten waar u met ons verder over wilt praten.’

Een ander herkenbaar punt: Gezondheidszorg professionals zijn ‘overwhelmed’  door alles wat ‘moet’ voor kwaliteit en veiligheid in de zorg. Hoe kun je hier iets aan doen? Wat zijn manieren om ruimte te ‘scheppen’ in plaats van vast blijven zitten in alles wat ‘moet’? Daar hoop ik de komende dagen antwoorden op te vinden.

Daarna zijn we met onze eigen doelen aan de slag gegaan. ‘Assumption is the mother of all fuck ups.’ Zo begonnen we. De wereld is niet wat je ziet, maar hoe jij er naar kijkt. We doen allemaal aannames waar we op voort borduren. Dat helpt ons vaak niet verder in het realiseren van doelen. We hebben daarbij drie lessen geleerd: Focus creeërt realiteit. Perspectief creeërt je focus. Je kunt van perspectief veranderen.

Er zijn vier ‘slechte’ doelen te stellen: Een procesdoel (een middel), een vaag doel, een ongerelateerd doel (draag niet bij aan je visie) en een symbolisch doel (representatie van verlangen).

Hóe stel je dan een goed haalbaar doel waar resultaat uit volgt? Stel nu dat mijn doel zou zijn om de gezondheidszorg ‘risicobewuster te maken’ of dat de veiligheidsregels zoals ‘handen wassen’ beter worden nageleefd? Is dat dan een goed doel? Nee dus.

Het is een beeld van mijn werkelijkheid dat ik opleg aan iemand anders. Dus hoe doe je dat dan? De enige manier om doelen te realiseren is om ze samen te bedenken. Zeg dus niet: ‘Het gaat daar fout, daar moeten we een risico inventarisatie op doen (procesdoel)’. Maar verken samen met belanghebbenden (dus als eerste de patiënt) wat er bereikt moet worden en bedenk een aanpak om dat te realiseren. Begin met woorden, ga dan over op beelden (zegt meer dan 1000 woorden) en laat het mensen ervaren met voorbeelden.

Een mooie tip van het Jeroen Bosch ziekenhuis: Als je iets wil organiseren met welke reden dan ook: Vraag het aan je doelgroep. Plaats een poll met mogelijkheden en laat mensen stemmen. Dan ga je iets organiseren waar écht behoefte aan is.

Het klinkt zo simpel. Misschien is het dat ook wel. Dus ik breng het geleerde direct in de praktijk:

Wat wil jij nog beter maken in de zorg?

Ik lees het graag hier terug.

Dan ga ik op zoek naar goede voorbeelden tussen die 5400 ‘zorg mensen’ over de hele wereld hier aanwezig.

 

11 reacties op “Wat wil jij beter maken in de zorg? Dag 1 IHI forum

  1. Ik wil er graag aan bijdragen dat Raden van Bestuur zelf op de werkvloer komen om zelf te zien hoe de zorg gaat, met patiënten spreken om te horen wat zij willen, om artsen/medewerkers te ontmoeten om te zien wat zij nodig hebben en hoe de RvB daarbij kan helpen, belemmeringen kan wegnemen, en samenwerking kan bevorderen.
    Ik wil ook graag leren hoe Raden van Toezicht hierbij bestuurders kunnen stimuleren.

  2. Ha Laura,
    Leuk om je blog te lezen. Ik heb wel een vraag. Ik zie hier in het zh dat de OK planning leidend is voor het planningsproces. Dit betekent dat op snijdende afdelingen met gemiddeld 30 bedden de beschikbaarheid/opnames sterk wisselt. Dus door de week de ene dag 4 opnames en de volgende dag 16. In het weekend maar 24 bedden open etc. Heeft van alles met capaciteitsmanagement te maken denk ik maar misschien kun je er wat mee?
    Groetjes, Mies

    • Hai Mies,
      Ik heb gezien dat niet alleen de OK planning leidend is, maar dat er ook direct een bed gepland wordt. Bij een ziekenhuis als de Mayo clinic zijn er hotels beschikbaar, dus als het enigszins kan gaat de patiënt daar naar toe.
      Ook is enorm geïnvesteerd (met “magnet program”) in de kennis en kunde van de verpleegkundig personeel, ze zijn breed inzetbaar, maar ook specialistisch. Op die manier heb je meer flexibiliteit in personeel en kun je makkelijker plannen. Daarnaast is er meer overzicht in de beschikbare bedden, en wordt gestuurd op verwachte ontslagdatum, dat wordt met patiënt besproken en opschreven op een prachtig bord (met daarop nog meer info) in de kamer van de patiënt. Een onderwerp waar ik in ieder geval het komende jaar zeker mijn handen vol aan heb :-)

  3. Het zou goed zijn dat er blijft uitgelegd worden wat het nut is van een controle afspraak.
    voorbeeld: onze jongste dochter heeft paar weken geleden buisjes gekregen in haar oren. Alles gaat goed en toch is er een controle afspraak nodig. Is het een idee dat tussen het moment van de behandeling en de controle afspraak dmv een mail nogmaals uitgelegd wordt waarom je naar de poli moet komen ondanks dat er geen klachten zijn?

    Ander punt:
    verder zou ons patientenportaal verbeterd/actuele informatie moeten kunnen geven. Nu worden lab-uitslagen pas na 1 maand vrijgegeven. Kan dat niet direct vrijgegeven nadat behandelend arts de uitslagen heeft gezien en vrijgeeft voor de patient?

    • Hoi Arjan,

      Wat leuk je reactie. Een goed voorbeeld geef je hier. In mijn laatste blog schrijf ik over de verschuiving in denken van ‘what’s the matter?’ naar ‘what matters to you?’. Als je dat doet dan is het niet meer nodig om standaard een controle afspraak te plannen. Alleen als het nodig is, of als er een behoefte is bij de patiënt. Daarnaast denk ik ook dat je hier veel meer mee zou kunnen door gebruik te maken van e-mail of face-timen met je dokter, zodat je er niet voor naar het ziekenhuis hoeft te komen. Ook wat de informatie betreft ben ik het met je eens. Mooie doelstellingen voor de komende tijd, kun je alleen met elkaar realiseren, een kant en klare oplossing is er vrees ik niet. Heb ik in Amerika ook niet gezien. Het vraagt een andere manier van werken en willen kijken. Dus vooral veel samenwerken en in de juiste dingen onze energie stoppen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>